- Zpět na blog -

Pojem synergie je dnes snad každému známý. Kdo by si ve firmě nepřál, užívat si výhod synergie? Když jde o týmovou spolupráci, synergie dosáhnete díky interakci lidí ve formě porovnávání názorů, společného přemýšlení nebo konstruktivních sporů. Tím může vzniknout něco naprosto nového a cenného, čeho by člověk sám nebo při pouhé práci ve skupině nedosáhl. Díky synergii můžete ve firmě dosahovat lepších výsledků i s malým počtem lidí nebo inovovat a tím získávat další a další náskok oproti konkurentům. Lidé, kteří synergii zažili, znají ten pocit přílivu energie a velkého zrychlení ve všem, do čeho se pustíte.

Má to ale jeden háček. Když mluvíme o synergii, automaticky očekáváme zrychlení pozitivním směrem. Stejně tak může společným působením několika lidí přijít efekt opačný, který vás stáhne ke dnu. Bohužel tento jev vídáme ve firmách asi častěji. Rozhlédněte se kolem sebe. Kde všude vidíte, že parta lidí postup vpřed zpomaluje nebo dokonce znemožní jakoukoliv práci? Opět se tento negativní jev projeví při interakci: v konfliktech, přílišném soupeření a uspokojování vlastních zájmů před zájmy celku.

Proč se o tom zde zmiňuji? Je dobré si uvědomit, jak je souzvuk lidí působících jedním směrem silný. Pokud lidé nezvolí správný směr, mohou obrovskou silou zatáhnout organizaci do hodně nepříjemné slepé uličky.

Pojmy použité v článku:

  • Práce ve skupině – dělám si nezávisle svou práci, ostatní k tomu nepotřebuji a nevnímám vyšší společný cíl. Když sečteme, co kdo z nás udělal, většinou to dá dohromady očekávaný výsledek. Ale už nic navíc. Standardem je rutinní plnění úkolů.
  • Týmová spolupráce – občas pracuji samostatně jindy řeším úkoly s druhými. Vnímám, že máme společný cíl a přispíváme k jeho dosažení. Dochází mezi námi k interakci za účelem spolupráce.
  • Synergie – společné působení více prvků, které je ve výsledku kvalitativně lepší než součet jednotlivých částí. Zažitým vysvětlením synergie je klasická nerovnice 1 + 1 > 2. Synergie existuje v jakémkoli vztahu libovolného počtu lidí. Pokud má být její působení užitečné, je třeba zvolit správný směr a o tom se příliš málo mluví. Synergie může vzniknout jen tehdy, když lidé vstupují do interakce.

Autor: Jan Korbel

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.